www.flickr.com

دوچرخه سواری در هلند

چهارشنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۸۶


دوچرخه سواری در هلند هم برای خودش داستانی است، به این دلیل که در این سرزمین دوچرخه نه تنها وسیله ی تفریح و ورزش که به طور عام وسیله ی حمل و نقل است. فکر کنم هلندی ها روی دوچرخه به دنیا می آیند، برای همین به عنوان یک غیرهلندی هر قدر هم خوب دوچرخه سواری کنی باز هم معلوم است که این کاره نیستی. گاهی خارجی ها(یعنی غیرهلندی ها) که دور هم جمع می شوند یکی از موضوعات بحث دوچرخه سواری است، مثل اینکه "دیروز دیدم یه هلندیه روی دوچرخه سیگارش رو پیچید و روشن کرد".
اما از این شوخی ها گذشته واقعا صحنه های جالبی را می توان دید که خیلی هم زیاد و معمول هستند. خیلی ها بچه هایشان را با دوچرخه به مدرسه یا مهدکودک می برند، برای همین چیزی شبیه گاری جلو یا عقب دوچرخه می بندند و دو سه تا بچه ی قد و نیمقد را تویش می نشانند. گاهی هم سگ هایشان را در آن گاری جا به جا می کنند، اما سگ ها همیشه هم به این خوشبختی نیستند برای اینکه بیشتر وقت ها قلاده شان دست صاحب دوچرخه سوارشان است و باید دنبال او بدوند. چند روز پیش زنی را دیدیم که کلی خرت و پرت خریده بود و بار دوچرخه کرده بود، جاروی بلندی هم دستش بود که طبعا در سبد دوچرخه جا نشده بود و دستش گرفته بود. هر آن می شد انتظار داشت همچون ساحره ای سوار جارو شود و پرواز کند.

با این اوصاف دوچرخه سواری برای خود آدابی دارد. اول از همه باید حواست به مسیرهای مخصوص دوچرخه و یک طرفه یا دوطرفه بودنش باشد. چراغ های مخصوص دوچرخه در سر چهارراه ها هم مهم هستند. موقع پیچیدن به راست یا چپ باید با بالا بردن دست راهنما بزنی. باید بدانی همیشه حق با دوچرخه است، یعنی در تقاطع بدون چراغ معنی ندارد حتی برای یک اتوبوس غول پیکر توقف کنی، برای اینکه اتوبوس می ایستد و منتظر است رد شوی. (البته شاید این یک مورد مشخصه ی دهاتی مثل لایدن باشد، در شهرهای بزرگ کسی حوصله ی این لوس بازی ها را ندارد).
موقع دوچرخه سواری در شب طبیعتا باید چراغ داشته باشی، اما اگر دوچرخه ات چراغ ندارد که معمولا هم ندارد چراغ هایی هست که می توان موقع سوار شدن جلو و عقب دوچرخه نصب کرد. خیلی ها چراغ هایشان را به بند کیف شان و حتی جیب شلوارشان وصل می کنند، برای ممکن است کسانی را ببینی که پیاده هستند و چراغی پشت شان وصل است که فراموش کرده اند برش دارند.

9 نظرات:

salam, shoma midoonid chera address e bazi weblog ha ro nemishe be google reader ezafe kard?

soal e badim ham ine ke az dakhel e google reader nemishe commnet gozasht baraye weblogha?

chon dar mored e google reader inja az shoma matlab khoonde boodam, goftam shayad bedoonin.
merci!

سلام. ممنون از نوشته خوبت ولی چندتا نکته به نظرم اومد که نمیشه نگم D: اول از همه، لایند دهات نیست! البته میدونم شوخی کردی ولی خوب برای روشن شدن اذهان عمومی این حرف رو میزنم. البته نکته جالب اینه که توی هلند معمولا کلاس زندگی دهات از شهرها بالاتره به این خاطر که معمولا آدمهای پولدار یا باز نشسته توی اینجور جاها زندگی میکنن.
نکته دیگه درباره دوچرخه سواریه! من به عنوان یک غیر هلندی، از خیلی از هلندیها دوچرخه سوارترم! مهارت در دوچرخه سواری بیشتر از اینکه به ملیت آدم مربوط باشه تابع تجربه اس. انجام حرکات غیر معمول هم باز بستگی به تجربه و از اون بیشتر اعتماد به نفس (و بعضی وقتا هم حماقت) داره که البته باز هم به ملیت ربطی نداره!!

برای کامت: آره بابا دهات رو که شوخی کردم :)
حتی این ملیت رو هم شوخی کردم، یه جوری دنباله ی این جمله بود که هلندی ها رو دوچرخه به دنیا می آن.
اما این نکته رو نمیشه نادیده گرفت که اینا تمرینشون بیشتره.

برای سارا: فکر کنم بهتره این سوال رو از صاحبان وبلاگ های آی تی بپرسی. اما خب چون این چیزهاییه که بهشون برخورد کرده ام یه چیزایی هست که بگم.
اینکه بعضی بلاگ ها رو نمیشه به ریدر اضافه کرد دلیلش نداشتن فید خروجی (RSS یا هر نوع دیگه ای) هستش. گاهی هم گوگل ریدر از روی آدرس نمی تونه فید رو پیدا کنه با اینکه وجود داره، پس بهتره تو هر وبلاگ دنبال RSS اون بگردی که معمولا با یه آیکون نارنجی یه جای صفحه میشه پیداش کرد. بعد آدرس اون رو به گوگل ریدر بدی.

یه راه دیگه هم هست، یه جایی یه دکمه ی discover هست تو گوگل ریدر، برو توی اون و browse رو بزن، توی این قسمت با دادن ادرس وبلاگ می تونی فید اون رو پیدا کنی و مشترک بشی. البته این راه برای پرشین بلاگ کار نمی کنه.

در مورد نظر گذاشتن هم من فقط دیده ام وبلاگ های وردپرس این قابلیت رو دارند که از توی گوگل ریدر میشه نظرها رو خوند یا اضافه کرد.

ببین این چراغ روشن پشت لباس خیلی بامزه اس. مثل شیطنتهای دوره ی مدرسه با هم کلاسی اه. خوشم اومد.

ای مریم اینا در شهر لایدن، بحثی در وبلاگ ام ترتیب داده ام. خوش می دارم شرکت کنی. به نیمایتان سلام برسان.

سلام
خوبه والا از اون وب تا این وبت 300 کیلو متر راه بود ...حداقل تو این پست یه نوشیدنی هلندی می زاشتی خستگیمون در بره...
متنت رو خوندم ...خیلی خوب می شد اگه ایران ما هم این آداب نرمال بود(ولی یه فرهنگ سازی ریشه ای نیاز داره) ...
راستی نمی یای توی وب ما بد نیست به ایده کامنت وبلاگی ما هم نگاهی بکنی
راستی تا یادم نرفته با تبادل لینک موافقی ؟[چشمک]
اگر دلت خواست و به وبلاگ ما قدم رنجه کردی
و خواستی لینکمون کنی
با اسم
"دانشجویان کامپیوتر وزوان"
و آدرس :
Daneshjoo-it.blogfa.com
لینکمون کن (اگر این کار رو بکنی که خیلی خوشحال می شیم)[قلب]
ممنون
منتظر حضور ت هستم[گل][خداحافظ]

وای بی کلاس بازی در آوردم کد شکلک ندارم خبhtml

kheili ghashang bood :) tooie japonam ye chizi tooie hamoon maie :) ghazie bache o ina ham hamoontor:) taze ina hame raghameshoon sar balaihaie tondam mitoonan ba docharkhe beran

Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.