www.flickr.com

چگونه اشتباه می کنیم

دوشنبه، فروردین ۲۶، ۱۳۸۷

داشتم از پایان نامه فلسفه علم دفاع می کردم. تازه تمام تنبلی ام را یک جا جمع کرده بودم که بروم همشهری جهان، مطالب اندیشه بنویسم. همان لایی همشهری که قوچانی در می آورد و چقدر خوب بود. این همزمان شد با شروع شرق و تبدیل آن لایی همشهری به یک روزنامه ی مستقل. در حین خواندن کتابی درباره پارادوکس ها، سری مقاله هایی را شروع کردم در معرفی پارادوکس های منطقی و فلسفی. ساده می نوشتم و می دیدم مشتری دارد. همین شد که با دغدغه ی منطق و نشان دادن اهمیت آن رفتم سراغ مغالطه ها در زندگی روزمره. ستونی که می نوشتم بیشتر شبیه یک یادداشت وبلاگی بود و فکر می کنم دقیقا برای همین خیلی ها خوششان آمد. بر خلاف مقاله های سخت فلسفی که خودم و خیلی های دیگر در روزنامه ها و مجله ها می نوشتیم، که البته آنها هم مشتری خاص خودشان را داشتند و دارند. (متاسفانه سایت شرق دیگر وجود ندارد که لینک مغالطه ها را اینجا بگذارم.)

این مقدمه را برای این نوشتم که بگویم، خطاهای روزمره که برای زمانه شروع کرده ام، ایده اش همان ستون مغالطه ها در شرق است. پیشنهاد اولیه ی خودم پیدا کردن مثال مغالطه ها در وبلاگستان و سایت هایی شبیه زمانه بود. اما قرار شد اول با کامنت های زمانه شروع کنم و بعد به سراغ مقاله های زمانه بروم، و از مثال های زندگی روزمره و بحث های معمول که به مغالطه ی هر برنامه مربوط باشند هم استفاده کنم.

8 نظرات:

Maryam chetor mishe faghat ye safheye khas ro dar zamaneh moshtarak shod?(rooye google reader) aslan mishe?

من احتمالاً با اين برنامه شما خيلی حال خواهم کرد و حسابی هم به شما گير خواهم داد!
خودت احتمالاً می دانی که کل اين قضيه پارادوکس شناسی آب می دهد ناجور! بعد هم با کامنت های مردم چه کار داری؟ مرد که بنده خدا ها بايد بتوانند آزادی ايجاد پارادوکس را داشته باشند. قدرتی هم بخواهی نگاه کنی، کسی که امضا پای يک مطلب رسانه اي می اندازد، قدرت توليد دانش و توليد ارزش اش خيلی بيشتر از کسی است که نظر می گذارد پای مطلب امضا دار! اتوريته نويسنده بودن است اين!
شما حالا در اين جنگ قدرت، شاه را ول کرده اي و دنبال گدايی؟
بعد هم به قول ژيژک من عاشق بی منطقی ام! باشد که با منطق به منطق خود به جان شما و برنامه تان بيافتيم!

رفتم ديدم مانی ب زودتر همين گير را به شما داده است. من هم با اين نويسنده خوب خيلی موافق ام!
خطاهای کامنت ها را يافتن کجا!! گير دادن به "بزرگان" کجا!! پارادوکس هم آدم می يابد در راه خير باشد!

برای اعظم: نه فکر نمی کنم امکانش باشه، چون زمانه فید جداگانه نداره برای بخش های مختلف اش

برای سیبیل: بابا من که هم تو مطلب اولم و هم اینجا گفتم قراره خیلی زود به خود مقاله های زمانه گیر بدم.
بعد هم از گیرهایی که خواهی داد به شدت استقبال می کنم و دنبال پیدا کردن مغالطه ( نه پارادوکس) توی اونها هم هستم. :)

Hi!
Here is a good reference for fallacy.
http://www.zandiq.com/fa/fallacies/

برای اعظم: اشتباه کرده بودم، فید جداگانه داره، مثلا این فید اندیشه است
http://radiozamaaneh.com/idea/index.xml

برای ناشناس: ممنون از معرفی. این وبلاگ رو می شناسم، قصدم این بود که تو مطالبی که مربوط به مغالطه های تا به حال منتشر شده در این وبلاگ هستند، به مغالطه ی مربوط لینک دهم.

mamnoon Maryam jaan:)

در زمانه هم نوشته‌ام. در وبلاگ هم يکی دوبار آوردم. سلسله‌ای است بی‌نظير و درس‌آموز که به کار خیلی‌ها می‌آيد. ممنون که می‌نويسيد اين‌ها را. گفتم اين‌جا هم بيايم و تشکری بکنم.

د. م.

Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.