www.flickr.com

داروین پارتی

پنجشنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۸۷

هیچ چیز در زیست‌شناسی معنا ندارد، جز در پرتو تکامل. – تئودوسیوس دوبژنسکی.

1- امروز تولد دویست سالگی داروین است. برای همین این روزها خیلی از مجله‌های علمی و حتی عمومی ویژه‌نامه یا مقاله‌ای درباره تکامل و داروین منتشر کرده‌اند. البته دلیل دیگر این همه هیجان و سر و صدا این است که امسال(2009 ) صد و پنجاه سال از انتشار مهمترین و تاثیرگذارترین کتاب در تاریخ علم می‌گذرد. (on the origin of Species)

2- - چارلز داروین بیش‌ از آنچه آبراهام لینکلن- که تصادفا  تولدشان در یک روز است- در ساختن ایده آزادی سهیم بوده، مبدع ایده تکامل نبوده است. آنچه داروین در کتاب منشا انواع فراهم کرده ، پایه‌های یک نظریه قدرتمند برای این است که چگونه تکامل می‌تواند از طریق عوامل "کاملا طبیعی" رخ دهد.  همین نکته  به دانشمندان آزادی داد تا پیچیدگی درخشان حیات را جستجو کنند، به جای اینکه آن را به عنوان یک راز بپذیرند. ایده تکامل در زمان داروین پذیرفته شد اما "عامل" آن که انتخاب طبیعی بود تا نیمه قرن بیستم و آمیختن‌اش با پیشرفت‌های ژنتیک مورد مناقشه بود_ و هنوز هم هست. به خاطر همین پیشرفت‌ها داروین قطعا هیجان زده می‌شد اگر می‌فهمید چه چیزهایی نمی‌دانسته و اینکه ما هنوز چقدر باید یاد بگیریم. (منبع: National Geography)

3- می گویند قرن بیست و یکم قرن علوم زیستی است. اما عجالتا سال 2009 را دریابیم که سال داروین است. اگر با این موضوع حال می‌کنید به مجله‌ها، سایت‌ها و حتی تلویزیون‌هایی سر بزنید که به این مناسبت مقاله‌ها و برنامه‌های ویژه دارند. آنهایی را خبر داشتم اینجا لینک می دهم:

Scientific American در
شماره ژانویه‌اش ویژه‌نامه تکامل داشت.
National Geography
شماره این ماه‌اش ویژه داروین است، در ضمن در شماره دسامبر 2008 هم یک مقاله درباره والاس داشت- کسی که به روایت تاریخ علم ایده تکامل را مشاهده‌های او به داروین داده است.
NewScientist کتاب های خوبی را
معرفی کرده است.
Nature و Science و DiscoverMagazine در وبسایت هایشان صفحه ویژه داروین دارند که در طول سال به روز می شود.
گاردین هم در بخش علمی وبسایت اش یک
بخش داورین دارد.
اکونومیست در یک ماه اخیر گاه گداری مقاله‌های جالبی دراین باره منتشر کرده است، باور مردم کشورهای مختلف درباره نظریه تکامل،
یکی از این مقاله هاست. تجارت ناتمام  هم مقاله های جالبی است.
صفحه ویژه BBC هم با عنوان داروین همه برنامه های تلویزیونی و رادیویی این شبکه را معرفی کرده است.

پی نوشت: فعلا حال همین ها را ببرید تا در روزهای آینده چیزهای جدیدی را که پیدا می کنم به لیست اضافه کنم. اگر لینک جالبی سراغ دارید خبر دهید.

5 نظرات:

اتفاقا منم داشتم امروز راجع به داروین می‌خوندم. راجع به اینکه ۲۰ سال این ایده رو داشته ولی چاپ نکرده. جوری که من می‌فهمم والاس ایده تکامل رو به داروین نداده. دو تاشون مستقلا به این موضوع رسیده بودن. داروین خیلی زودتر این ایده‌ها رو جمع کرده بود ولی اینکه دید یه نفر دیگه هم به اون رسیده باعث شد زود مقاله‌اش رو چاپ کنه.
اینم مقاله‌ای که می‌گفتم:
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=100542500

برای رویا: آره در مورد والاس حق با توست، من بد نوشتم.

برنامه دانشگاه استنفرد هم جالب بوده که سپتامبر 2008 ترتیب داده بودن. ویدئوهاش هم توی یوتیوب هست. آدرس اولیش رو میذارم:
http://www.youtube.com/watch?v=fysSblKjjvA&feature=SeriesPlayList&p=F2E17B4CDCCE15F5&index=0

درود. مطلب جالبی بود. در مورد پی‌نوشت خواستم مطلبی معرفی کنم: روز داروین
شاد باشید

درود دوست عزیز. سپاس از نظرات. من در مورد استفاده از فرگشت در زیر کامنت شما مطلبی نوشتم. البته فکر می‌کنم شما هم به خوبی به مطلب واقف باشید. در فرصتی مناسب مطلبی در مورد دلیل استفاده از فرگشت به جای تکامل خواهم نوشت. به نظر من بهتر است در جهان مجازی فرگشت را به جای تکامل جا بیاندازیم. این کم کم به دیگر جاها هم سرایت خواهد کرد. شادکام باشید

Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.