www.flickr.com

آن 290 نفر کشته آدم نبودند؟

شنبه، آبان ۱۶، ۱۳۸۸

دوباره داریم مستند ایران و غرب بی بی سی را می بینیم که بهمن پارسال به مناسبت سی سالگی انقلاب ایران پخش شده بود. همان موقع قسمت اول را کامل و قسمت های بعد را هم جسته گریخته اینجا و آنجا دیده بودیم. مستند خیلی خوبی است با کیفیت و امضای بی بی سی، اما همچنان نکته هایی دارد که نمی شود به راحتی از آن گذشت. مثلا در ماجرای گروگان گیری سفارت آمریکا در تهران و گروگان گیری فرانسوی ها در لبنان، غربی ها به شدت چهره ای انسانی دارند که خانواده شان نگران آزادی شان هستند. اما در مقابل هیچ چیزی از چهره انسانی ایرانی ها نشان نمی دهد. انگار تنها آنها هستند که در این مدت قربانی خشونت و جنگ و تروریسم بوده اند. نمونه اش آن است که هیچ حرفی از شلیک ناو آمریکایی به ایرباس ایرانی و کشته شدن 290 مسافر نمی زند. اتفاقی که از دیگر وقایع موجود در رابطه ایران و آمریکا کم اهمیت تر نیست. آزار دهنده تر می شود وقتی هر سال همین روزها ماجرای گروگان گیری را در بوق می کنند، اما بعید می دانم کمتر کسی از اروپایی ها و آمریکایی هایی که مخاطب بی بی سی و سی ان ان هستند، از سقوط هواپیمای ایرانی خبر داشته باشند.

نمی دانم چرا هر کس می خواهد تاریخ بگوید یا یک ماجرایی را تفسیر کند، نهایتا کارش به داستان دیو و فرشته می کشد؛ حالا در روایت بی بی سی ما دیو ایم و آنها فرشته.

9 نظرات:

این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

در مناسبات بین المللی همیشه جانب زورگو گرفته میشود ....... این ماییم که همیشه زیر پا له میشوییم

Coup d'etat 28 mordard ro ham hich eshaareyi nemikone.

آخ نگو! شاکی میشم اساس

misheh in mostanad ro too internet peyda kard? har 3 ghesmat ro?
mamnunam az lotfetun.

ما همه وبلاگ نویسان و همه فعالين حقوق بشر و سازمانهاي حقوق بشر را به پیوستن به این کمپين و به اقدام فوری برای توقف مجازات اعدام در ایران به طور کلی و توقف مجازات اعدام محمد رضا علی زمانی, آرش رحمانی پور؛ رضا خادمی, حامد روحي نژاد و ناصرعبدالحسینی به طور اخص فرا می‌خوانیم . .

ضمن همراهی با احساس شما ولی مقایسه چندان درس نیست.
1-سقوط دهنده هواپیما گفت اشتیاه شده و خسارت را پرداخت و لی در مورد گیرندگان سفارت چه؟
2- چرا ایران از مجاری بین‌المللی پیگیری نکرد و اگر کر چه شد؟

برای شالیزه: از اینجا می تونی پیداش کنی
http://xhgc18.blogspot.com/2009/02/iran-and-west-ep01.html

برای ناشناس: نه البته مقایسه ای در کار نبود- فقط گفتم من هم به عنوان یه ایرانی حس می کنم باید به این موضوع حداقل یه اشاره می شد- و البته گفتن اشتباه شده و خسارت دادن، ولی به مسئول اون اشتباه هم بعد از تموم شدن دوره خدمتش مدال دادن - آخر هم اینکه، اگه جمهوری اسلامی از مجراهای بین المللی پیگیری نکرده، دلیل نمیشه من ساکت باشم. حرف زدن از این قضیه هم معنیش این نیست که دارم از منافع حکومتی حرف می زنم
اگه حق انتخاب و رای داشته باشم، به هر گونه مذاکره ای با آمریکا که این نکات به نظر جزئی توش ذکر نشده باشه، رای نخواهم داد

Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.