www.flickr.com

آزمون و خطای آشپزی

سه‌شنبه، بهمن ۲۷، ۱۳۸۸

چند وقت پیش دفاع دکتری دوستم بودم. از همان دفاع های هلندی که به عروسی می ماند. این دوست فیلسوف ام ایرانی است اما از یکی دو سالگی خارج از ایران زندگی کرده است. تصمیم گرفته بود در مهمانی دفاع اش غذاهای ایرانی مورد علاقه اش را برای مهمان ها درست کند. شب قبل از دفاع رفتم که کمک اش کنم. مواد اولیه برای یک عالم غذا از ته چین گرفته تا خورش بادمجان و لوبیاپلو و شوید باقالی پلو خریده بود. با چند دوست دیگر شروع به کار کردیم. یکی از بچه ها گفت کاش غذای هلندی هم درست می کردی و همه از این جک خنده مان گرفت. راستش هلندی ها غذای قابل توجهی ندارند. اما آشپز-فیلسوف ما گفت:" اتفاقا فکرش را کرده ام. آن قابلمه پر از سیب زمینی پخته برای همین است." سیب زمینی های پخته و چارقاچ شده را در یک ظرف بزرگ ریخت و روغن زیتون، سرکه بالزامیک، شوید خشک و نمک و فلفل به آن اضافه کرد. همه خندیدیم که هلندی ها حتما کلی ذوق می کنند و می پرسند چطور غذای به این سختی درست کرده ای.

با وجود آن همه مسخره بازی، بعد از آن بارها از آن سیب زمینی ها درست کردم و طبق عادت آشپزی ام هربار آن را بسته به محتویات یخچال تغییر دادم. در یکی از این آزمون و خطاها به ترکیب خوبی رسیدم که خیلی دوست داشتم: سیب زمینی پوست کنده و پخته یا پخته و پوست کنده؛ قارچ کوچک تفت داده شده؛ نخود سبز پخته یا کنسرو نخود سبز؛ گردو؛ کشمش؛ روغن زیتون؛ سرکه یا اگر سرکه بالزامیک بود چه بهتر؛ شوید و جعفری خشک؛ فلفل؛ نمک.

6 نظرات:

سیب زمینی ها چه اندازه باشه؟
گردو ها چی؟

صفا: گفتم که آزمون و خطاست :)
هر جور سلیقه ته و فکر می کنی جور در می آد.

صفا ببخش اگه جواب سربالا دادم. من فرهنگ پست اشپزی نوشتن ندارم :) ببینندگان عزیز مواد لازم برای دونفر و غیره...

من خودم سیب زمینی ها رو چارقاچ کردم. البته متوسط بودن سیب زمینی ها. و گردو ها رو با دست خرد کردم اندازه کشمش ها شدن.

به به

حالا چه سالادی بشه ..

سلام علیکم و رحمه الله : )
اگه سیب زمینی ها رو با روغن و کمی شنبلیله و اینا(اینا می تونه شامل سبزیجات معطر خشک و سرکه و روغن یا کره باشه) چنددقیقه ای در فر نهاده و سپس استفاده نمایید بسی لذیذ تر خواهد شد.

درود
من دیروز درست کردم و دوست داشتم

Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.