www.flickr.com

داستان یک کلید

سه‌شنبه، فروردین ۰۲، ۱۳۹۰

ارین یک دختر انگلیسی است که تعطیلات تابستان را با دوست اسرائیلی‌اش همراه می‌شود تا او دوره آموزشی سربازی را بگذارند. ارین در این سفر دفتر خاطرات پدربزرگش را با خود برده است که درست بعد از جنگ جهانی دوم عضو نیروهای اعزامی ارتش انگلیس به فلسطین بوده است. همین معرفی کوتاه کافی بود تا مینی سریال تلویزیونی «قول» را که هر قسمت آن نود دقیقه بود و در چهار قسمت از Channel 4 پخش شد، دنبال کنم.

نمی‌توانم داستان را زیاد تعریف کنم تا برای آن‌هایی که ممکن است بخواهند ببینند ماجرای نفس گیر آن لو نرود. اما طبیعتاً از ماجرای دفتر خاطرات پدربزرگ دختر پیداست که داستان پر از فلش بک به گذشته و قبل از تشکیل دولت اسرائیل و حضور انگلیسی هاست و همزمان ماجراجویی‌های ارین را در منطقه اسرائیل/فلسطین نشان می‌دهد. دختر به دنبال برآورده کردن قولی که پدربزرگش به یک عرب فلسطینی داشته تمام منطقه را می‌گردد و حتی تا الخلیل/حبرون و غزه هم می‌رود.

پیچیدگی مسائل منطقه را واقعاً می‌شود با حضور آدمهای مختلفی که در داستان ظاهر می‌شوند تا حدی فهمید. حداقل این را می‌شود فهمید که مثلا به همین سادگی نمی‌توان در مورد کسی که عملیات انتحاری انجام می‌دهد قضاوت کرد. خوبی دیدن سریال برای من این بود که صورت انسانی ماجرا را بیشتر از قبل دیدم و البته قطعاً این هم داستانی با دستکاری زیاد در واقعیت‌ها بود. به هر حال دیدن‌اش انگیزه‌ای می‌شود که آدم برود تاریخ بخواند یا گزارش و مستند ببیند تا بفهمد واقعاً چه اتفاقاتی می‌افتد. جریانی که برای ما صرفاً آماری است از تعداد کشته‌هایی که رسانه‌ها اعلام می‌کنند.


توضیح عنوان این پست: خیلی از خانواده های فلسطینی که سال 1948 در روز نکبت مجبور به ترک خانه های خود شدند، کلید آن خانه ها را نسل به نسل نگه داشته اند به امید روزی که بازگردند. این فیلم، داستان یکی از این کلیدهاست.



9 نظرات:

ما يهوديهاي ايران و بقيه کشورهاي اسلامي هم کليدهامون را تا مدتي داشتيم ولي يواش يواش ديديم قدرت اشغالگران اسلامي از ما بيشتره و گفتيم همه جا زمين خداست و زمينها را به اعراب اشغالگر داديم و رفتيم جاي ديگري به فرزندانمون درس زندگي داديم. اين اعرابي هم که خودشان را فلسطيني مي نامند (فلسطيني عربي که هرگز وجود نداشته حتي موقعي که اسراييل در اشغال ترکيه عثماني بوده و چه بعدش که انگليسها اشغالش کردن) بالاخره ياد خواهند گرفت که بروند به زندگي در زمنيهايي که از ما يهوديها ايراني و کشورهاي ديگر دزديده اند راضي باشند و حرص اشغال کشور ديگران را از سرشان بيرون کنند. روز نکبت روزي بود که چندين کشور متجاوز اسلامي به هوس اشغال اسراييل و تبديل دوباره آن به يک کشور عربي و اسلامي به اين کشور حمله کرده و به پيروي از به اصطلاح پيامبر بچه باز و قاتل و زناکارشان قصد به آب ريختن همه يهوديها را داشتند ولي شکر خدا نه تنها پيروز نشدند بلکه زمينهاي زيادي را هم از دست دادند. به اميد خدا هر روز براي شما دشمنان خونخوار و جنگ افروز اسراييل روز نکبت باشد چون تنها روز نکبت براي شماها روزي است که نتوانيد بکشيد و قتل و زنا بکنيد. براي ما يهوديها اما روز نکبت روزي است که نتوانيم بسازيم . نتوانيم علم بياموزيم و خانه و مدرسه و بيمارستان بسازيم و انساني را از درد و رنج و مرگ نجات دهيم.
در مورد انگليسي ها هم که مدتهاست دارند با شدت هرچه بيشتري جنايات اسلامگرايان و فلسطنيهاي عرب را توجيح ميکنند که خداي نکرده نکند آن عرب بيشعور حتي لحظه اي به فکرش خطور کند که شايد افکارش اشتباه باشد و بيشتر به جنگ افروزي بر عليه اسراييل ادامه دهد و خاورميانه را به خواست انگليس به بدبختي بکشاند ايرادي نيست. يک روز همين اعرابي که مستشان ميکنند و چاقويي به دستشان ميدهند که به اسراييل حمله کنند در حال مستي درس خوبي به انگليس و فرانسه و بقيه استعمارگران اروپايي خواهند داد. اول انقلاب هم توده ايها جنايات خميني را توجيج ميکردند که به جنايت بر عليه خودشان منتحي شد. حملات انتحاري را بر عليه اسراييل که توجيح کردند به حملات انتحاري مردم عراق بر عليه همديگر هم منجر شد .
حداقل يک نکته خنده دار اين است که آنهايي که دوستان خودشان در زير شيشه نوشابه هستند جرات ندارند از ظلم واقعي به آنها حرف بزنند و دنيا را با دردشان آشنا کنند و به جايش در مورد اسراييل دروغ ميگويند چون ميدانند به اسراييل دروغ چسباندن مشکلي برايشان ايجاد نميکند ولي از درد دوستانشان دفاع کردن ترس و درد و زندان و شکنجه به همراه دارد.

این کامنت بالایی معلوم نیست داره با کنایه می گه یا این که کلا شوخه طرف...!

این پستت رو یکی از دوستان اشتراک گذاشته بود و من هم شانس آوردم روزای آخری که روی وبسایت چنل 4 بود دیدمش...
( آخرین قسمتش رو امروز که روز آخرش بود دیدم :) )

خواستم تشکر کنم بابت معرفی کردن این سریال. کلی چیز یاد گرفتم..
این عکس رو هم بعد از دیدن فیلم، طی یه ریسرچ ویکی پدیایی، دیدم گفتم شاید جالب باشه براتون:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Nakba_Day_2010_Hebron.JPG

الآن متوجه شدم پست "اولترا زایونیست" رو هم از طریق همین بلاگ دیده بودم!

بابت اون هم ممنون! :)

اندر حکایت این پست اولی
خیلی دلم براش سوخت
مهم نیست یهودی، مسلمان، مسیحی یا ... باشی جنایت جنایته
همچین از جنایتهای اسراییل میگه که فکر می کنی چه حماسه ای داشتند.
راستی شما کلید کجا را نگه داشته بودید. اصلاً کلیدا کی ازتون گرفته بود.
آهان از 4000 سال پیش صحبت می کنید. من فکر کردم در مورد الان صحبت می کنید میشه بیایید تو زمان حال تا حرف هم را بهتر بفهمیم؟

اول انقلاب ۸۰ هزار يهودي ايراني از ترس مسلماناني که ايران را اسلامي کردن که فقط براي مسلمونا باشه از کشور فرار کردن. در عرض اين سي سال هم هزاران زرتشتي و مسيحي و بهايي هم بهشان اضافه شده اند. بعد از انقلاب اين مسلمونا خيلي سريع هم شروع کردن به ظلم به اقليتهاي مذهبي و علاقه زيادي هم به تجاوز جنسي به دختران زنداني داشتن و حالا هم بعد از سي سال که اسلام بالاخره به تعالي رسيده شروع کرده اند به لواط با زندانيان مرد. جهودکشيهايي را هم که خيلي شما مسلمونا ازش لذت ميبريد و بزرگترين افتخارات دينتان است خيلي هاي ديگر را آواره کرد. در کشورهاي عربي هم همين طور. اعراب و مسلمانان مخصوصا مسلمانان ايراني بعد از جهودکشيها با داراييها و خانه ها و زمينهاي اين يهوديها چکار کردن؟ مثل محمد و ارتش زناکار و غارتگرش اين زمنيها را اشغال کردن. راستي به نظر شما يهوديهايي که در کشورهاي عربي شده زندگي ميکردن کجا رفتن؟ البته از شمايي که دينتان قتل و تقيه يعني دروغ و خونريزي و لواط و زنا را حلال کرده انتظار شعور نميشه داشت. راستي جنايتهايي اسراييل که اسمش را ميبريد کدام است؟ بد کرده که گذاشته يه عده عرب وحشي در اسراييل با دموکراسي زندگي کنن؟ اگر مثل شما مسلمونا در اسراييل هم ميدانند به زندانيهاي فلسطنيي تجاوز بکنند مثل کشورهاي اسلامي دموکراسي ميشد؟ البته از شخصي که پيرو يک عرب وحشي و بيسواده که ۱۴۰۰ سال پيش به پيروانش تعليم ميداده که بروند و به ديگر انسانها حمله کنند و مردان را کشته و با زنانشان زنا کنند و زمنيهايشان را اشغال کنند انتظار داشتن شعور نميشه داشت. شمايي که دينتان دين اشغالگري و قتل و جنگ افروزي است حق داريد به اسراييل اشغالگر بگوييد! متاسفانه شماها فقط زبان شيشه نوشابه را خوب ميفهميد. من که که اين زبان را بلد نيستم. حکومت اسلامي سي سال تلاش کرده که شماها رو تبديل به يه شعبان بي مخ و مريض جنسي و خونريز بکنه. اگر من حتي يک ساعت هم با شما براي شما بحث عقلاني بکنم آخرش فقط يه جواب از شما ميگيرم: حالا کي بخوريم و بکشيم و بدزديم و مثل محمد با بجه ۸ ساله بخوابيم؟!! (راستي من هنوز نميفهمم که اگر يک انسان واقعا شعور داشته باشه چطور ميتونه پيرو کسي باشه که تعاليمش اينه که اين مردم به ارتش و دين من بپيونديد و بياييد با هم برويم به ديگر انسانها حمله کنيم و غارتشان کنيم و بعد هم غنايم جنگ را مخصوصا زنها را بين خود تقسيم کنيم و همه دنيا را به زور به ستايش خداي دزد و قاتل خودمان مجبور کنيم؟ اينها هستند کساني که ضد دين يهود و ضد اسراييل هستند و اسراييل را جنايتکار و اشغالگر ميدانند!!)

نمیدونستم داستان یک کلید انقدر کامنتای طولانی پدید میاره

دیروز نگران هیچ چیز نبودم
نخِ کامیونم
سفت دور انگشتم بود

جالبه همه یه خدا را می پرستیم

جالب تر اینه که حتی اینجا هم بی خدایی به رسمیت شناخته نمیشه و انگار حتما باید تو این چارچوب های دینی باشی تا بتونی حرف بزنی - مثل فرم های رسمی ایران که حتما باید بخش مذهب رو پر کنی و خب طبیعتا اتئیسم ( یا حداقل بی دین) توی گزینه ها نیست

اعراب فلسطین رو از یهودی ها نگرفتند بلکه از رومی ها گرفتند. اون موقع هم همه یهودی هایی که می خواستند یهودی بمونند پراکنده شده بودند و مردم فلسطین کاملا مسیحی بودند. همون مسیحی ها هم مسلمان شدند و الان به اسم فلسطینی و سوری و اردنی می شناسیمشون.

Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.